ماجرای دعوای پرویز جاهد و اکتای براهنی همزمان با اکران فیلم سینمایی «پیرپسر» در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر با انتشار یک مطلب در صفحه مجازی پرویز جاهد شروع شد و همچنان توسط آن‌ها و طرفداران‌شان ادامه دارد.

به گزارش قم سینما، ماجرای مشاجره و دعوای مجازی پرویز جاهد (منتقد فیلم) و اکتای براهنی (نویسنده کارگردان) همزمان با اکران فیلم سینمایی «پیرپسر» به کارگردانی اکتای براهنی در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، از زمان انتشار یک مطلب در صفحه مجازی پرویز جاهد شروع شد و همچنان توسط آن‌ها و طرفداران‌شان ادامه دارد.

جاهد با انتشار پستی به نقد فیلم «پیرپسر» پرداخت و در کنار انتقادات مثبت به این اثر چند نقد منفی نیز نوشت، مانند چرا زمان فیلم طولانی است و هیچ توجیهی ندارد. در مقابل اکتای براهنی کارگردان این فیلم، در جواب کامنتی در صفحه جاهد نوشت: «چرا من باید عقلم را بدم دست شما و در حضور همگان به من گفته‌اید فیلمت را کوتاه کن». در ادامه پرویز جاهد دوباره واکنش نشان و گفت «من در حضور همه نگفتم، تو اگر فیلمساز هستی باید ظرفیت نقد را هم داشته باشی».

احسان طهماسبی منتقد هم در کامنتی زیر همین پست از پرویز جاهد حمایت کرد. بحث آنقدر بالا گرفت که پای رضا براهنی (پدر اکتای براهنی) نیز به میان آمد. پرویز جاهد دوباره کامنتی منتشر کرد و نوشت «جالبه فرزند کسی که همه عمر در مقام یک منتقد به همه فحش داده است، اینگونه در برابر یک انتقاد کوچک برآشفته شود و گریه کند».

اکتای براهنی هم با عصبانیت هر چه تمام‌تر جواب داد: «شما یک موی گندیده جنازه اون مرد هم نیستید! فعلا که سیل تمجید فیلم را با گریه اشتباه گرفته‌اید. تا بعد…»
این محاجه مجازی و دعوای پینگ‌پنگی آنقدر ادامه یافت که افرادی شروع به حمایت از این دو کردند و در نهایت جاهد کامنت‌های پست را مسدود کرد، اما پست جدیدی در کنار اکتای براهنی منتشر کرد و نوشت «تصویر ما قبل از اینکه او مانند کاراکتر لمپن فیلمش به من فحش دهد.»

اکتای پیش از این هم درباره خودش اینطور گفته است: «من تقریبا هم‌دوره کاهانی بودم و زمانی که من درخواست پروانه ساخت دادم کاهانی فیلم اولش را ساخته بود و امروز کاهانی سینماگر معروفی شده و من همچنان به دنبال پروانه ساخت هستم. شاید اگر من پسر رضا براهنی نبودم راحت‌تر می‌توانستم فیلم بسازم. اوایل مسئولان ارشاد تصور می‌کردند که من می‌خواهم فیلمی بسازم و فقط آن را در جشنواره‌های خارجی نمایش دهم بعد که متوجه شدند من فیلم را برای داخل می‌سازم و می‌خواهم آن را اکران کنم، برخوردشان کمی بهتر شد.»

گفتنی است همزمان با اکران و استقبال تماشاگران از فیلم «پیرپسر» اثر تحسین‌بر انگیز اکتای براهنی، همچنان بحث‌ها و جدل‌ها پیرامون حواشی پیش آمده در فضای مجازی بین این دو نفر و طرفدارانشان ادامه دارد.

«قم سینما» خاطر نشان می‌کند، محبوبیت پرویز جاهد از زمانی آغاز شد که او برای نوشتن رساله دکترا به سراغ مصاحبه با ابراهیم گلستان رفت و در واقع این اولین مصاحبه رسمی منتشر شده با ابراهیم گلستان بود که نتیجه آن پایان‌نامه پرویز جاهد با عنوان «موج نوی سینمای ایران؛ یک مطالعه انتقادی» بود که بعدها به زبان فارسی نیز ترجمه شد.

لازم به ذکر است، پرویز جاهد بعد از مصاحبه با ابراهیم گلستان و فرخ غفاری به شهرت رسید و ماجرای او و اکتای براهنی از شب پخش فیلم «پیر پسر» آغاز شد و در فضای مجازی ادامه پیدا کرد.

گفتنی است، پرویز جاهد بعد‌ها کتابی نیز با عنوان «نوشتن با دوربین، رودررو با ابراهیم گلستان» چاپ کرد که شرح مفصل مصاحبه او با گلستان است. بسیاری از افراد آغاز موج نو در سینمای ایران را سال ۱۳۴۸ می‌دانند و آن را به ساخت فیلم‌های گاو و قیصر نسبت می‌دهند. اما پرویز جاهد معتقد است موج نوی سینمای ایران توسط ابراهیم گلستان، فرخ غفاری و فریدون رهنما قبل از سال ۱۳۴۸ آغاز شده است.